Odwiedziło Blogg

czwartek, 21 marca 2013

Ciasto Czeskie / Miodownik

Nie jestem cukiernikiem - ukończyłam szkołe gastronomiczną - jednak egzamin zawodowy musiałam zdawać w pracowni CIASTKARNIA - przed egzaminem losowało się pracownię (Kuchnia, Ciastkarnia , Garmażernia), po wylosowaniu pracowni  - danie które musieliśmy przygotować  w celu zaliczenia egzaminu. Ostatnią pracownią o jakiej marzyłam była właśnie  ciastkarnia - ale kiedy już ją nieszczęśliwie wylosowałam modliłam się żeby nie wylosować ciasta czeskiego które można powiedzieć było wizytówką naszej ukochanej szkolnej kawiarenki - robiło furorę wśród uczniów sprzedawane na początku mojego rocznika po 50gr za sporą porcję a na koniec szkoły już po 1,5 zł ;) nie było dnia żebym nie skusiła się na uwielbiane przeze mnie ciastko - no i zgadnijcie co wylosowałam na egzaminie ?? hehe jakby inaczej CIASTO CZESKIE  dzięki któremu mimo mojego wielkiego przed nim strachu uzyskałam piątkę z egzaminu praktycznego :D
W wielu cukierniach szukałam smaku tego ciasta jednak nie znalazłam go w żadnej . Dziś znalazłam swój zeszyt z zajęć praktycznych pracowni ciastkarnia a w nim przepis na ciasto czeskie :



Składniki:

Ciasto:
0.5 kg maki pszennej
3/4 szklanki cukru
20 dag margaryny
2 łyzki miodu
2 jaja
2 łyżki śmietany
1 łyżeczka sody

Masa:
1 l mleka
3/4 szkl cukru
20 dag margaryny
1 cukier waniliowy
9 łyżek kaszki manny


Polewa:
- Kakao
-cukier
- margaryna
-woda
-marmolada

Sposób przygotowania:

Ciasto:

1. Roztopić miód
2. jajka utrzeć z cukrem  
3. miękką mararynę z sodą  posiekać wraz z mąką
5. Po połączeniu mąki z tłuszczem dodać mase jajeczną , śmietanę i miód , zarobić nożem i wyrobić ciasto.
6. Wstawić do lodówki do schłodzenia ,rozdzielić na 3-4 cześci rozwałkować na 3-4 blachy <lub każdą kolejno po sobie>  i piec na złoty kolor przez 15 minut w temp.180 stopni - ma się rozumieć każde z osobna ;)
7. po upieczeniu przełożyć na stolnice i zdjąć papier

Masa:

1. Z części mleka i kaszy mannej przygotować zawiesinę
2. Pozostałą część mleka zagotować z cukrem i cukrem waniliowym <lub świeża laska wanilii>
3. Połączyć zawiesinę z wrzącym mlekiem i gotować ok 20 minut
4. wstawić do kąpieli wodnej w celu ostudzenia
5. Mararynę utrzeć na jednolitą masę i podawać porcjami wystudzoną kasze manną i dalej ucierać.

Polewa:

 1.Do garnuszka wsypać cukier kryształ i przesiać kakao ,margarynę i wodę
2.Gotować zmierzając do zgęstnienia.


Upieczone placki przełożyć masą , boki ciasta posmarować masą ,wierzch ciasta posmarować roztartą marmoladą i polać polewą.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz